Luukku 18 – Älä pelkää, sinä Jumalalle rakas

Joulukalenterissa availlaan Jeesuksen syntymään liittyviä lupauksia tuhansien vuosien takaa ja hahmotellaan Tarinoiden Tarinan ääriviivoja. Lämpimästi tervetuloa mukaan, olipa tarina sinulle tuttu tai uusi!

Mennään tänään Tarinassa Danielin mukana pakkosiirtoon Babyloniaan. Danielin kirja kertoo tapahtumista n. 605-536 eKr. Poimin matkasta muutaman kohdan esiin.

Daniel oli Juudaan heimosta oleva nuorukainen, joka vietiin ensimmäisten joukkossa pakkosiirtoon Babyloniaa töihin kuninkaan hoviin. Danielille ja ystävilleen annettiin Babyloniassa uudet nimet. Danielille, joka tarkoitti “Jumala on tuomarini” annettiin nimi Beeltesassar, joka tarkoitti “Baal,suojele hänen elämänsä”.

Babylonian kuningas Nebukadnessar teetti itsestään patsaan, jota kaikkien pitäisi kumartaa tai tulisi heitetyksi tuliseen uuniin. Daniel ja kaksi ystäväänsä vastasivat:

“Jumala, jota me palvelemme, pystyy pelastamaan meidät tulisesta uunista, ja hän voi pelastaa meidät myös sinun käsistäsi, kuningas. Ja vaikka niin ei kävisikään, kuningas, saat olla varma siitä, että sinun jumaliasi me emme palvele ja sitä kultaista patsasta, jonka olet pystyttänyt, me emme kumarra.»”
Danielin kirja 3:17‭-‬18

Niinpä heidät heitettiin tuliseen uuniin.

“Kuningas Nebukadnessar nousi äkkiä pystyyn ja sanoi hämmästyneenä hovimiehilleen: »Eikö tuleen heitetty kolme sidottua miestä?» »Varmasti, kuningas!» hovimiehet vastasivat kuninkaalle. Hän sanoi: »Mutta minä näen nyt neljä miestä kävelemässä vapaina tulen keskellä, eivätkä he ole vahingoittuneet! Ja neljäs näyttää aivan jumalolennolta.»”
Danielin kirja 3:24‭-‬25

Myöhemmin Daniel heitettiin leijonien luolaan, mutta sielläkin Jumala suojeli Danielia ihmeellisesti.

Daniel sai näkyjä ja profetioita Jumalalta. Hänelle kävi samantapaisesti kuin usealla muullekkin profeetalle saadessaan viesti Jumalalata. Ainekin Jesaja, Jeremia, Hesekieli, Johannes ja samoin Daniel kuvaavat kuinka he vaipuivat maahan kalpeana/uneen vaipunaana/kuin kuolleena Herran pyhyyden edessä, oman pienuutensa ja syntisyytensä tunnistaen. Samoin Pietari polvistui Jeesuksen eteen kalaihmeen jälkeen sanoen: “»Mene pois minun luotani, Herra! Minä olen syntinen mies.»
Evankeliumi Luukkaan mukaan 5:8

Kaikki nämä edellämainitut polvistuivat ja nöyrtyivät Jumalan pyhyyden edessä ja saivat rohkaisun sanan “älä pelkää”, armon ja voiman elää tehtävänsä.

Daniel sai kuulla maassa maatessaan: “»Älä pelkää, sinä Jumalalle rakas! Kaikki on hyvin. Vahvistu, ole vahva!» Kun hän puhui minulle, minä vahvistuin ja sanoin: »Nyt voit puhua, herrani, sinä olet vahvistanut minua.»”
Danielin kirja 10:19

Daniel profetiat eivät ole kaikki helppoja ymmärtää – niin kuin ei muidenkaan profeettojen. (Kommentaarista saa kyllä jonkunverran apua vaikeisiin kohtiin ja kontekstin ymmärtämiseen.) Profetiat pitävät usein sisällää kerroksittain asioita, jotka profetiaa lukiessa näyttää yhdeltä tapahtumalta, vähän kuin katsoisi menneestä tulevaan, vaikka tapahtumien välillä tulisi olemaan aikaa. Monesti profetioissa näkyy Messiaan ensimmäinen ja toinen tuleminen päällekkäin, vaikka niiden välissä onkin aikaa.

Daniel sai mielenkiintoisen profetian Messiaasta (vaikeatajuisine) aikamäärineen.

“– Seitsemänkymmentä vuosiviikkoa on määrätty kansallesi ja pyhälle kaupungillesi. Sitten jumalattomuus päättyy, synnistä tulee loppu, pahat teot sovitetaan, ikuinen oikeudenmukaisuus saatetaan voimaan, näky ja profetia sinetillä vahvistetaan ja kaikkeinpyhin voidellaan.”
Danielin kirja 9:24

Kohta on vaikea tulkintainen, mutta silti sen verran merkittävä, että nostan sen esiin. Monen raamatuntutkijan mukaan alussa oleva kohta, joka on kirjaimellisesti “seitsemänkymmentä seitsemän jaksoa” tarkoitta 70 x vuosiviikkoa (vuosiviikko=7 v, 3. Moos 25:8) eli 70×7 v = 490 vuotta ja seuraavan jakeen alussa vielä vihje “siitä kun tuli sana Jerusalemin jälleenrakentamisesta” mikä lienee ~445 eKr. *

En nyt lähde spekuloimaan aikamääreitä, koska en edes osaa, mutta halusin viitata tähän, että Daniel profetoi, että merkittäviä muutoksen aikoja oli edessä, jolloin mm. pahat teot sovitetaan ja kaikkein pyhin voidellaan.

Pakkosiirron ajasta kertoo Danielin kirjan lisäksi Esterin kirja ja profeettojen kirjoista ainekin Hesekieli. Pakkosiirrosta paluusta puolestaan kerrotaan Esran ja Nehemian kirjoissa ja Haggain ja Sakarjan kirjoissa. Kaikkia huikeita tarinoita tarinan sisältä ei joulukalenteriin tietenkään mahdu, enemmänkin pieniä kurkistuksia, suuria linjoja ja makupaloja.

Lähestymme aikajanalla pikkuhiljaa Jeesuksen syntymän hetkeä ja lupaukset jatkavat vahvistumistaan.


*lähde: Sana elämään -kommentaariraamattu ja Alkaen Mooseksesta, L. Nummela

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *